Pusztai Gabriella: A társadalmi tőke és az iskola

PDFNyomtatásÍmél
„A nagyszabású vállalkozás az oktatásszociológia alapvető kérdéseit érinti. Az egyik, a klasszikus kérdés az iskola szerepe a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésében, amelyet általában az izolált egyén szintjén szokás értelmezni és vizsgálni, a kultúrálistőke-elméletek logikáját követve. A másik kérdés a társadalmi kapcsolatok mintázatának meghatározó szerepe, amely a társadalmi tőke sajátos hatását kívánja feltárni az iskolai eredményesség alakulásában. A szerző elsősorban az utóbbira helyezi a hangsúlyt, s ezzel a magyar oktatásszociológiában újszerű megközelítést mutat be, újszerű eredményekre jut. Csak üdvözölni lehet azt a törekvéset, hogy meghaladja az évtizedekig egyedüli megoldásnak tartott, döntően a szülők társadalmi státusával operáló megközelítést, és sokoldalúbb, az értékrendszer szerepére és a közvetlen iskolai környezel hatására kiterjedő modellbe illeszti a témát.” (Hrubos Ildikó)

„A könyv minden bizonnyal a következő évtized egyik központi társadalom- és oktatáspolitikai kérdését előlegezi meg, amikor egy határmenti régióval foglalkozik. Eközben a szerző nemcsak saját munkáját állítja interdiszciplináris összefüggésrendszerbe, hanem a neveléstudományt is széleskörű tudományos diskurzusba kapcsolja. A mű számos újdonságot tartalmaz. Az egész oktatáspolitikát meggondolkodtató következtetései, hogy egyrészt a családi meghatározottság miképpen csökken a felekezeti iskolákban, másrészt, hogy az ott szerzett motiváció és értékrend miképpen funkcionál az élet további szakaszaiban.” (Tamka Miklós)

Ár
2690 Ft
Leírás

ISBN 9789632870090
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Megjelenés: 2009
Nyelv: magyar
Terjedelem: 271 oldal
Kötés: kartonált, ragasztókötött
Méret: 158x232 mm
 


Tartalom

 

Előszó 7
   
1. A társadalmi tőke és az oktatás világa 10
1.1 A fogalom nevelésszociológiai gyökerei 10
1.2 Iskolai eredményesség és társadalmi tőke 29
1.3 Fenntartók, iskolák, különbségek 45
1.4 Iskolák a határon 89
   
2. Kanonizált tőkeforrások 102
2.1 A családi háttér 102
2.2 Kulturális tőke 121
2.3 Területi előnyök - hátrányok 128
2.4 Az iskolák társadalmi kompozíciója 136
   
3. Rejtőzködő erőforrások 140
3.1 A kapcsolatok 140
3.2 Értékkonszenzus 167
3.3 Vallási tőke 180
   
4. Ki nyer ma, ki nyer holnap? 207
4.1 Eredményes diákok 207
4.2 Út a felsőoktatásba 215
4.3 Belépés a felsőoktatásba 221
4.4 Eredményes hallgatók 224
5. Összegzés 241
   
Mellékletek 254
Irodalom 262

Megrendelések

 x 
A kosár üres

Kiemelt ajánlatunk

Tóbiás Áron: "...nőttön nő tiszta fénye"
Tóbiás Áron (1927) mindvégig az ötvenhatos forradalom tűzközelében vo...
Bűnbak minden időben
Bűnbakok a magyar és az egyetemes történelemben Szerkesztette: Gyarmati ...
Dévényi Anna - Gőzsy Zoltán (szerk.): Eszmetörténet
Az Árkádia Kiskönyvtár az online megjelenő Árkádia folyóirat kézbe v...
Kerepeszki Róbert:A „tépelődő gentleman” Darányi Kálmán (1886–1939)
Ha Darányi Kálmán miniszterelnökre terelődik a szó, a korszakot ismerő...
Hegyi Dolores: Hellénizmus Keleten
A hellénizmus konkrét hatását, megnyilvánulási formáit csak az utóbbi...
A dualizmus kori Pécs történetéből. Városgazdálkodás - társasági élet - szegénypolitika
Az elmúlt években, évtizedekben a város történetének vonatkozásában ...
Ivan R. Misner, Ph.D., Michelle R. Donovan, Avidor András: 29%, a megoldás
Egy sikeres vállalkozónak, egy cégnek van networking stratégiája. Egy si...
Ferling József: A nagy public relations receptkönyv
A 100 különböző projektet, esettanulmányt, megoldást bemutató könyv n...
Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai
E könyv a történeti tankönyvkutatások lehetséges forrásait, kiemelten ...

Keresés a könyvek között