Barakonyi Károly (szerk.): A Bologna „Hungaricum”
A Bolognai Nyilatkozatot Európa oktatási miniszterei éppen 10 éve írták alá. Mégis, a jubileumról sok szó nem esik. Ünnepi hangulatnak, eufóriának, a végzett munka feletti megelégedettségnek nyoma sincs, helyette inkább értetlenség, frusztráció, szkepticizmus, Bologna-ellenesség, bosszúság jellemzi a felsőoktatás szereplőinek hangulatát. Ez nehezen érthető, hiszen hatalmas munka áll a felsőoktatás mögött. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eltelt 10 évet, néhány alapvető kérdésre kell megkeresnünk a választ.
– Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
– Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
– Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
– Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
– Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
– Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
– Kibontakozott-e a hallgatói mobilitás?
– Javult-e felsőoktatásunk minősége?
– Sikerült-e az európai dimenziót megjeleníteni programjainkban?
– Megtörtént-e a felsőoktatásban a szükséges pedagógiai paradigmaváltás?
– Sikerült-e beágyazni felsőoktatásunkat az életen át tartó tanul keretrendszerébe?
– Bekapcsolódtak-e intézményeink a felsőoktatás nemzetközi hálórendszerébe?
– Milyen a pozíciónk az EFT-ben, milyen stratégiát követünk?
A továbbiakban ezekre a kérdésekre keressük a rendszerszintű válaszokat. A válaszok nem éppen szívderítőek. Könyvünk a bolognai folyamatot, valamint a hazai megvalósítás kritikus kérdéseit helyezi középpontba.
– Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
– Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
– Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
– Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
– Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
– Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
– Kibontakozott-e a hallgatói mobilitás?
– Javult-e felsőoktatásunk minősége?
– Sikerült-e az európai dimenziót megjeleníteni programjainkban?
– Megtörtént-e a felsőoktatásban a szükséges pedagógiai paradigmaváltás?
– Sikerült-e beágyazni felsőoktatásunkat az életen át tartó tanul keretrendszerébe?
– Bekapcsolódtak-e intézményeink a felsőoktatás nemzetközi hálórendszerébe?
– Milyen a pozíciónk az EFT-ben, milyen stratégiát követünk?
A továbbiakban ezekre a kérdésekre keressük a rendszerszintű válaszokat. A válaszok nem éppen szívderítőek. Könyvünk a bolognai folyamatot, valamint a hazai megvalósítás kritikus kérdéseit helyezi középpontba.
Leírás
Alcím: Diagnózis és terápia
ISBN 9789632870205
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Megjelenés: 2009
Nyelv: magyar
Terjedelem: 310 oldal
Kötés: kartonált, ragaszókötött
Méret: 160x235 mm
Tartalom
Bevezetés | 7 |
1. fejezet: Bologna felülnézetben | |
1.1. Változó világ, változó egyetem | 18 |
1.2. A bolognai folyamatról | 43 |
1.3. A bolognai tézisek hazai teljesülése | 60 |
1.4. Összefoglalás | 81 |
2. fejezet: Bologna alulnézetben | |
2.1. A kutatásról | 92 |
2.2. A kutatás eredményei | 94 |
2.3. Következtetések | 109 |
2.4. Összefoglalás | 113 |
3. fejezet: Bepillantás az elefántcsonttoronyba | |
3.1. Az állami egyetem mint egyesület | 121 |
3.2. Az állami egyetem mint szocialista vállalat | 127 |
3.3. A testületi kormányzás problémai | 135 |
3.4. Törekvések a jelenlegi helyzet jobbítására | 146 |
3.5. Összefoglalás | 151 |
4. fejezet: Az egyetemirányítás bukdácsoló reformja | |
4.1. Egyetemi kormányzás | 166 |
4.2. Merre tart a világ? | 173 |
4.3. Elvetélt reformkísérlet | 183 |
4.4. Összefoglalás | 205 |
5. fejezet: Terápia | |
5.1. A felsőoktatás versenyképessége, célok, stratégiák | 213 |
5.2. Munkapiaci kapcsolatok | 233 |
5.3. A kabát újragombolása: a rendszer újratervezése | 241 |
5.4. Oktatási modulok | 248 |
5.5. További feladatok | 252 |
5.6. Összefoglalás | 256 |
6. fejezet: A kritikus feladatok összefoglalása | |
6.1. Ágazati versenyképesség, stratégiaalkotás | 264 |
6.2. Afelsőoktatás irányítási rendszere | 264 |
6.3. Intézményi versenyképesség, stratégiaalkotás | 264 |
6.4. Intézményi belső irányítási rendszer | 265 |
6.5. A bolognai lépcsős rendszer újratervezése | 265 |
6.6. Életen át tartó tanulás | 265 |
6.7. Aminőség kérdése | 266 |
6.8. Hallgatói mobilitás támogatása | 267 |
6.9. Társadalmi igények kielégítése | 268 |
6.10. Rangsorok | 268 |
6.11. Felvételi keretszámok meghatározása | 269 |
6.12. Tandíj: megoldandó feladat | 269 |
6.13. Szakok preferálása, keretszámok lebontása | 270 |
6.14. A modul-rendszerű képzés elterjesztése | 270 |
6.15. Eu-dimenzió, értelmiségi létre nevelés megvalósítása | 271 |
6.16. Oktatási paradigmaváltás | 271 |
Függelék | |
Magna Charta Universitatum | 274 |
Bolognai Nyilatkozat | 276 |
CSEFT Alapkoncepció | 279 |
Leuveni Nyilatkozat | 286 |
Az állami számvevöszék megállapításai a felsőoktatásról | 294 |
Irodalom | 299 |