Mester Tibor: Sémaelmélet az antropológiában

PDFNyomtatásÍmél
A kulturális antropológiában a 60-as, 70-es években divatos kognitív megközelítés az interpretativ fordulat következtében - nem kis részben Clifford Geertz kritikájának is köszönhetően - háttérbe szorult, így az e kutatási területen kifejtett erőfeszítések visszhangtalanok maradtak. Strauss és Quinn sémaelmélete a kognitív antropológia legújabb, a 90-es évek közepén - a kognitív tudományok robbanásszerű fejlődésével párhuzamosan - kialakult elmeleti irányzata, amely integrálja a kulturális tudásról szóló új elképzeléseket, és fontos pontokon kapcsolódik a posztmodern kultúraelméletekhez, valamint a kognitív tudományok egyes új irányzataihoz.
'Strauss és Quinn elméletének bemutatása során a szerző számba veszi az elmélettörténeti előzményeket, majd a kognitív irányzat megerősítését és újjáélesztését célzó törekvések kritikai elemzésén keresztül arra is felhívja a figyelmet, hogyan pontosítható, fejleszthető tovább az eredeti elgondolás.

Ár
1270 Ft
Leírás

Kiadó: PTE BTK Kommunikáció- és Médiaelméleti Tanszék
Megjelenés: 2002
Nyelv: magyar
Terjedelem: 58 oldal
Méret: 160x225 mm
Kötésmód: kartonált ragasztókötött


Mester Tibor 1999-ben végzett a Janus Pannonius Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán angol - kommunikáció szakon. Jelenleg a kommunikációs tanszék főállású oktatója.
A megjelentetett szöveg a szerző kommunikáció szakon benyújtott és 1999-ben megvédett disszertációjának bővített és átdolgozott változata.

Tartalom

BEVEZETÉS
3
   
1. A KLASSZIKUS KOGNITÍV ANTROPOLÓGIA  
1.1  A kognitív antropológia előzményei 
7
1.2  A „klasszikus" kognitivizmus és kognitív antropológia
9
1.3  A geertzi bírálat
11
   
2.  KOGNITÍV ANTROPOLÓGIA A 70-ES, 80-AS ÉVEKBEN  
2.1  A szótárkészítéstől a modellek készítéséig
14
2.2    Népi modellek 
16
2.2.1 Az elme népi modellje
19
2.3   A modellek újragondolása
21
   
3.  SÉMÁK ÉS MODELLEK  
3.1    A séma mint belső reprezentáció
23
3.2    A konnekcionizmus
25
3.2.1 Az amerikai megszólítási rendszer két modellje
27
   
4.  STRAUSS ÉS QUINN SÉMAELMÉLETE  
4.1  A séma fogalma
30
4.2  A gyakorlat logikája
31
4.3  Centrifugális és centripetális erők a kulturális változásban ...
33
4.4   Empirikus kutatások
36
   
5.  ÖSSZEGZÉS  
5.1  A kultúra új fogalma a sémaelméletben
40
5.2    Kritikai észrevételek
41
5.3    Egy „kognitív/kulturális antropológia" lehetséges keretei ...
43
   
BIBLIOGRÁFIA
47
   
FÜGGELÉKEK  
1.  A kognitív antropológia ágai a 80-as évek végén
51
2.  A lélek népi modellje D'Andrade (1992) alapján  
2.1  A modell elemeinek jellemzői
52
2.2  A lélel népi modelljére vonatkozó propozíciók
53
3.  Az amerikai megszólítási rendszer két modellje  
3.1  A szimbolikus modell
55
3.2  A konnekcionista modell - egy lehetséges változat
56
4.  A mentális és kulturális modellek
57

Megrendelések

 x 
A kosár üres

Kiemelt ajánlatunk

Kerepeszki Róbert:A „tépelődő gentleman” Darányi Kálmán (1886–1939)
Ha Darányi Kálmán miniszterelnökre terelődik a szó, a korszakot ismerő...
Ivan R. Misner, Ph.D., Michelle R. Donovan, Avidor András: 29%, a megoldás
Egy sikeres vállalkozónak, egy cégnek van networking stratégiája. Egy si...
Bűnbak minden időben
Bűnbakok a magyar és az egyetemes történelemben Szerkesztette: Gyarmati ...
Hegyi Dolores: Hellénizmus Keleten
A hellénizmus konkrét hatását, megnyilvánulási formáit csak az utóbbi...
Ferling József: A nagy public relations receptkönyv
A 100 különböző projektet, esettanulmányt, megoldást bemutató könyv n...
Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai
E könyv a történeti tankönyvkutatások lehetséges forrásait, kiemelten ...
Dévényi Anna - Gőzsy Zoltán (szerk.): Eszmetörténet
Az Árkádia Kiskönyvtár az online megjelenő Árkádia folyóirat kézbe v...
A dualizmus kori Pécs történetéből. Városgazdálkodás - társasági élet - szegénypolitika
Az elmúlt években, évtizedekben a város történetének vonatkozásában ...
Tóbiás Áron: "...nőttön nő tiszta fénye"
Tóbiás Áron (1927) mindvégig az ötvenhatos forradalom tűzközelében vo...

Keresés a könyvek között